Vildledning
Et varemærke kan ikke registreres, hvis det kan vildlede fx med hensyn til varens eller tjenesteydelsens art eller andre egenskaber ved disse.
Det er en konkret vurdering om et mærke er vildledende. Særligt vurderes det om mærket i sin helhed fremstår vildledende, eller om blot ét element i mærket, såfremt det stod alene, ville det opfattes som vildledende. Derudover tages elementer såsom ”slægtskabet” mellem varerne, salgssituationen, varernes placering i butikken, samt varens emballage med i vurderingen.
Eksempel: Varemærket APPLE søges registreret for varerne ”æbler og pærer”. APPLE vil her være vildledende for varen ”pærer”, mens APPLE vil være beskrivende for varen ”æbler”. Er mærket APPLE søgt for varen ”computere”, er der tale om helt forskellige områder, og faren for vildledning vil ikke opstå. Der må altså ikke være et nært ”slægtskab” mellem de varer, som et mærke er ansøgt for, og de varer, det kan være vildledende for.
I strid med lov
Et varemærke kan ikke registreres, hvis det er i strid med lov, eller indeholder officielle kendetegn. At et varemærke ikke må være i strid med lov betyder, at mærket ikke må bestå af eller indeholde elementer, som strider mod en anden lov end varemærkeloven.
Eksempel: I selskabsloven fremgår det, at aktieselskaber er eneberettigede til at bruge betegnelsen aktieselskab, og forkortelsen A/S. Du kan derfor ikke registrere et mærke, der indeholder betegnelsen aktieselskab eller A/S, hvis den angivne ansøger ikke har status som et aktieselskab.
Officielle kendetegn
Et varemærke må ikke indeholde officielle kendetegn. Det betyder, at dit mærke eksempelvis ikke må indeholde officielle statskendetegn, officielle kontrol- og garantimærker eller officielle internationale kendetegn.
Eksempel: Dit varemærke må fx ikke indeholde den danske kongekrone, kommunevåben og andre landes flag.