Sådan bruger DM Greenkeeping varemærket til at skalere forretningen

Publiceret 27-06-2022

DM Greenkeepings varemærke har gjort det muligt at vækste gennem et franchise-koncept, der både sikrer flere grønne græsplæner, men samtidig også er en af årsagerne til virksomhedens stærke brand og position på det danske græsmarked.

DM Greenkeeping

DM GreenKeeping startede et iværksættereventyr i 2015. Konceptet var nyt, og efterspørgslen på flotte græsplæner var stor. Derfor valgte stifterne Danny Skytte, Michael Jepsen og Vicki Skytte efter et par år at videreudvikle forretningsmodellen til et franchisekoncept. Både for at imødekomme efterspørgslen fra kunderne, men også fra andre, der gerne vil drive forretning i DM Greenkeepings navn.

Varemærket vokser

Franchisetagerne har købt sig ind i brandet og kan drive forretning under virksomhedens navn og logo. Og det kan der være mange fordele i:

“Vores brand gør, at forbrugerne føler sig trygge ved noget, de kender i forvejen. Vores franchisetagere driver deres forretninger efter en detaljeret franchisemanual, og forbrugerne ved derfor, hvad de kan forvente, når de er kunder i DM Greenkeeping. Det betyder, at vores franchisetagere hurtigere kan få stablet en sund forretning på benene sammenlignet med, hvis de selv skulle til at opbygge et nyt brand i markedet,” siger medstifter Vicki Skytte.

Vicki Skytte
Co-founder Vicki Skytte

Ingen grund til at vente

For virksomheder kan der ifølge varemærkejurist i Patent- og Varemærkestyrelsen, Jacob Yde, være mange fordele i at registrere sit varemærke, og det er muligt, selvom man allerede er en etableret virksomhed:

”Modsat patenter og designs er der ikke et noget nyhedskrav, når iværksættere og virksomheder registrerer deres varemærker. Man kan altså godt registrere sit varemærke flere år efter, at man er begyndt at bruge det. Men da der ikke er garanti for, at man kan få eneretten til et bestemt navn eller logo, kan det være spild at poste en masse markedsføringskroner i et brand, før man har sikret retten til det,” forklarer han og uddyber:

”Man kan nemlig risikere, at andre har ret til et ældre varemærke, som ligner ens eget så meget, at de kan forhindre både registreringen og brugen af det. Samtidig er der en risiko for, at det mærke, man har brugt tid og energi på, slet ikke er registrerbart og derfor kan være svært at håndhæve overfor andre.”

En forretningsmodel, der kræver transparens

Netop den forretningsmodel, som DM Greenkeeping har valgt, stiller ifølge Vicki Skytte, særlige krav til, at der er styr på rettighederne:

”Vi har selvfølgelig ansvar for at beskytte det varemærke, som andre betaler for at servicere deres kunder i. Uden et varemærke kunne den forretningsmodel slet ikke lade sig gøre."

I takt med, at DM Greenkeeping vokser, bliver varemærket nemlig om muligt endnu større og mere vigtigt:

”Vi mener, at kunderne har ret til fuld gennemsigtighed i markedet. Der må ikke være forvirring omkring, hvem kunden har booket sin servicepakke hos. Vores varemærke DM Greenkeeping er med navnet og grafikken vores forretningskendetegn, som er med til at adskille os fra vores konkurrenter og forebygge at kunder og potentielle kunder føler sig vildledt”.

Læs også: